Recuperări de energie electrică din acționările mașinii de curent continuu a unei foarfeci volante
Dată
2020-07-10Autor
NECULA, RALUCA – ELENA
Abstract
Studiul a fost realizat pe o perioadă de un an calendaristic, într-un laminor de
benzi la cald, în care am analizat procesul tehnologic de laminare a tablei și am observat
perioadele de funcționare și perioadele de revizii ale foarfecii volante.
Tema proiectului presupune recuperarea de energie electrică din acționările de
curent continuu ale foarfecii volante. Acest lucru se poate realiza atât din circuitul de
excitație, prin înlocuirea redresorului necomandat prin convertizor comandă, cât și prin
recuperarea energiei mecanice a maselor în mișcare la frânare, prin convertirea ei in
energie electrică, mașina funcționând în regim de generator, iar convertizorul în regim de
invertor.
Pe parcursul realizării lucrării de disertație am urmărit și dus la îndeplinire
obiectivele stabilite la începutul proiectului prin adoptarea unor metode moderne de
cercetare.
Metodele de cercetare folosite au fost: metoda observării și metoda analizei
funcționale.
Metoda observării s-a realizat prin aprofundarea principiului de funcționare a
utilajului și identificarea rolului acestuia în procesul tehnologic de laminare a tablei.
Metoda analizei funcționale a constat în urmărirea realizării tuturor funcțiilor
foarfecii volante. Funcțiile principale sunt: accelerarea, tăierea și frânarea la punct fix.
Automatizarea și comanda funcțiilor de tăiere s-au realizat prin intermediul unor
sisteme de comandă de tipul redresoarelor cu diode și prin intermediul convertizoarului
de curent continuu, echipament electric care se bazează pe comandarea unei punți
redresoare trifazate formate, de aceasta dată din tiristoare.
Contribuțiile personale au constat în:
• observarea, analizarea și identificarea problemelor de natura tehnicofuncțională ale echipamentului studiat-foarfeca volantă;
• realizarea unor calcule economice care reflectă modul de funcționare actual
al echipamentului;
• propunerea unor soluții tehnice care sa rezolve problemele identificate.
Proiectul s-a concretizat prin:
▪ Expunerea propunerii de implementare unui convertizor de curent continuu în
zona de excitație în sistemul de acționare al foarfecii volante, care, conform
calculelor se dovedește a fi benefic atât prin modul de creștere al fiabilitatii
echipamentului cât si prin optimizarea consumului de energie electrică la nivel
local;
▪ Expunerea propunerii de modernizare a sistemului de automatizare prin înlocuirea
encoderului existent cu un encoder performant care poate asigura cu precizie
informatiile privind poziția cuțitelor și stabilirea frânării în punct fix, astfel încât se
poate produce o recuperare de energie electrică.
Următoarele etape ale proiectului urmăresc: instalarea convertizorului de curent
continuu în zona de excitație a sistemului de acționare al foarfecii volante precum și
înlocuirea encoderului existent cu un encoder performant care poate transmite cu precizie
informațiile privind pozitia cuțitelor, ducând astfel la recuperarea unei cantități de energie
electrică din secvența frânării în punct fix