Proiectarea unui automobil cu sarcina utilă 430 [kg], masa maximă autorizată 1370 [kg] care se poate deplasa pe drum orizontal cu viteza maximă Vmax = 203 km/h
Dată
2020-07Autor
Abalașei, Ionuț-Dragoș
Abstract
Prezenta lucrare are ca scop prezentarea unei posibilități de proiectare a unui sistem de evacuare a gazelor și a sistemului de supraalimentare pentru un automobil folosind diverse programe de proiectare asistată de calculator. În prima parte a proiectului s-a realizat studiul dinamic al autovehiculului, plecând de la parametrii constructivi adoptați în urma unei comparații între modelele actuale prezente pe piață. Cunoscând principalele dimensiuni geometrice și de masă, a vitezei maxime cu care autovehiculul se poate deplasa pe cale orizontală, precum și dimensiunile anvelopelor, s-au putut determina rezistențele la înaintare, forțele de tracțiune, performanțele de putere și cuplu, reacțiunile căii de rulare asupra autovehiculului, stabilitatea acestuia, precum și performanțele de frânare. Bazându-mă pe caracteristica exterioară, am adoptat valori superioare pentru rapoartele de transmitere ale transmisiei, care au contribuit la determinarea caracteristicilor de putere la roată și accelerație, și a performanțelor la demaraj. Capitolul doi prezintă calculul și construcția motorului cu ardere internă. Cu ajutorul valorilor puterii efective și turației nominale obținute la capitolul întâi, și adoptând raportul de comprimare, am putut realiza calculul termic al motorului și al dimensiunilor fundamentale ale acestuia. Cunoscând aceste date, a fost posibilă trasarea diagramei indicate a motorului. Calculele cinematice și dinamice au condus la determinarea forțelor ce acționează asupra mecanismelor motorului, acestea având o importanță fundamentală asupra determinării momentului motor mediu și a puterii efective calculate. În final, a fost realizat calculul dimensiunilor geometrice ale componentelor grupului manivelă-piston, precum și a solicitărilor mecanice la care acestea sunt supuse în perioada funcționării motorului. Transmisia autovehiculului este tratată în capitolul trei și patru, prin
calculul și construcția ambreiajului și cutiei de viteze. În capitolul trei se prezintă rolul ambreiajului, tipurile constructive și clasificarea ambreiajelor mecanice, urmate de o prezentare a elementelor componente ale acestora. Capitolul se
încheie cu calculele de dimensionare și de rezistență a discului de ambreiaj, arcului diafragmă și mecanismului de acționare. În capitolul patru se prezintă rolul cutiei de viteze si calculul de dimensionare. În ultimul capitol este prezentată metodologia de proiectare a unui sistem de supraalimentare și a sistemului de evacuare a gazelor arse. Concluziile se vor enumara în urma celor prezentate de-a lungul lucrării, și se pot observa la finalul acestei lucrări.