Proiectarea și realizarea unui stand pentru studiu experimental privind eficiența frânelor cu disc
Dată
2020-07Autor
Bălășoiu, George
Abstract
Problematica poluării fiind deosebit de actuală, orice acțiune în acest sens este binevenită. Din acest punct de vedere autovehiculele rutiere sunt o importantă sursă de poluanți, nu doar prin emanațiile gazoase cât și alte deșeuri ce sunt eliminate și ajung în mediul înconjurător. Printre aceste deșeuri se pot considera și plăcuțele de frână, a căror durată de funcționare este limitată și, în general sunt compuse din materiale fie toxice (asbest), fie cu o durată mare de distrugere pe cale naturală, cum ar fi materiale polimerice, rășini epoxidice etc. Luând în considerare că principalul mod de degradare și, implicit, ieșire din funcționare a plăcuțelor de frână este uzura abrazivă și calitățile acestora scad în urma
expunerii la temperaturi ridicate, identificarea unor materiale noi pentru plăcuțele de frână ar conduce atât la scăderea cantității de poluanți eliminați ca particule de uzură cât și ca emisii gazoase, ca rezultat al eficientizării frânării. În acest scop, pe lângă obținerea de noi rețete de material, un stand care să permită simularea condițiilor de frânare existente pe autovehiculele reale este de un real folos. În acest scop se propune construirea unui stand inerțial care, cu ajutorul unui volant, să simuleze la scară redusă momentul de inerție la frânare al unui autoturism real.