MASS-MEDIA, ÎNTRE ADEVĂR ȘI MANIPULAREA OPINIEI PUBLICE
Abstract
Astăzi, graţie dezvoltării fără precedent a mijloacelor de informare în masă, a capacităţilor noilor tehnici de comunicare, informaţia circulă în mare viteză pe întreaga planetă. De aceea, consumul zilnic de informaţie, cu diferenţele inerente, cantitative şi calitative, reprezintă o obişnuinţă, o necesitate de la sine înţeleasă şi a cărei ignorare generează inevitabil frustrare, nemulţumire şi chiar nesiguranţă. Virtuţile extraordinare ale presei se constituie, paradoxal, în tot atâtea puncte nevralgice, iar dependenţa tot mai mare a omului de ceea ce îi oferă mijloacele de informare în masă reprezintă o ocazie propice şi pentru manipularea informaţiei. Iar prin aceasta este posibil să fie schimbate atitudinile, convingerile, trăirile şi comportamentul oamenilor în funcţie de interesele urmărite de artizanii manipulării. Fenomenul se bazează pe faptul că oamenii presupun că ceea ce se relatează este adevărat, deci, se bazează pe credibilitatea şi integritatea mediilor de informare. Un asemenea „conflict” afectează atât utilizatorul de informaţie (jurnalistul), cât şi consumatorul (omul de rând).