Evaluarea economică a politicilor de creare a coridoarelor de transport feroviar în Europa
Dată
2015Autor
Luca (Dediu), Magdalena
Abstract
Prezenta teza cu tema “EVALUAREA ECONOMICĂ A POLITICILOR DE CREARE A CORIDOARELOR DE TRANSPORT FEROVIAR ÎN EUROPA” în opinia autoarei s-a dorit a fi o lucrare reprezentativă care arată importanţa evaluării economice a implementării unei reţele moderne europene de transport feroviar, cu prioritate pentru marfă, în al cărui context România să se integreze.
Pentru a demonstra importanţa evaluării economice a politicilor de creare a coridoarelor
de transport feroviar s-au folosit cunoştinţe interdisciplinare aflate la graniţa dintre ştiinţă şi/sau disciplină cum ar fi: cunoştinţe de econometrie, matematică, statistică, macroeconomie, management al traficului, eficienţa investiţiilor, economia transporturilor etc.
Extinderea globalizării este unul dintre cele mai importante fenomene constatate în secolul al XXI-lea. Aceasta presupune integrarea internaţională a pieţelor de bunuri şi servicii, a pieţelor de capital, accesul liber şi neîngrădit, pe baze comerciale, la resursele de materii prime şi energie. În ceea ce priveşte domeniul transporturilor însă, principalul efect al fenomenului de globalizare îl reprezintă corelaţia dintre creşterea economică şi creşterea transportului de mărfuri şi persoane.
În prezent, pentru a putea face faţă presiunilor determinate de procesul globalizării,
beneficiarii diferitelor sectoare de transport de mărfuri solicită crearea unui sistem de servicii de transport şi a unei pieţe de transport sigure, în care barierele sistemelor modale şi naţionale de transport să nu limiteze alegerea celei mai potrivite rute/modalităţi de transport a mărfurilor.
Pentru economia Europei în special, industria transporturilor reprezintă o parte foarte
importantă; sectorul de transport prezintă un rol strategic, reprezentând aproximativ 5% din PIB şi încadrând peste 10 milioane de angajaţi în întreaga Uniune Europeană.