Tehnici actuale de automatizare a instalației de levitație
View/ Open
Dată
2023Autor
Găiduț, Răzvan
Abstract
Cercetările în domeniul introducerii sistemului de levitație în transportul feroviar, 
au pornit în anul 1922, cercetătoul fiind Hermann Kemper, de origine Germană. Acesta a 
construit primul circuit funcțional bazat pe atracția electromagnetică, în anul 1934.
Totuși, studiile au fost stopate din cauza celui de Al Doilea Război Mondial, fiind reluate 
ulterior de către Japonia.
Locomotivele MAGLEV reprezintă un subiect în continuă cercetare, acesta fiind 
preferat pentru viteza, confortul dar și consumul redus de energie pe care îl oferă, 
singurul dezavantaj al lor fiind costurile ridicate de construire a unei infrastructuri.
Levitația magnetică se bazează pe forțele de respingere ale magneților 
supraconductori. Fenomenul este unul mai amplu, deoarece nu este suficient ca trenul 
doar să “plutească”. Este nevoie și de alte motoare pentru a face posibilă deplasarea și 
ghidajul lateral (stabilitatea pe șine). Motoarele utilizate pentru deplasare sunt:
1. Motoarele liniare de current continuu unilateral
2. Motoarele liniare de inducți
3. Motoarele liniare sincrone cu magneți permanenți
4. Motoare liniare cu comutație de reticență
Levitația este posibilă datorită următoarelor tipuri de suspensii:
1. Suspensia electrodinamică
2. Suspensia electromagnetică
3. Suspensia electroinductivă
4. Suspensia electrodinamică hibridă (încă în teste)
Comparativ cu locomotivele electrice clasice, locomotivele MAGLEV au un consum 
redus cu 30%, Costurile de mentenanță sunt și acestea reduse considerabil, deoarece , în 
timpul deplasării nu există contact cu șina, deci pagubele produse de frecarea cu șinele 
sunt inexistente. Totodată, toate componentele motoarelor sunt fixe, deci nu poate fi 
vorba de pagube mecanice.
Trenurile MAGLEV funcționeză promt cu ajutorul unor sisteme de siguranță și 
control. Vehiculele sunt dotate cu senzori capabili să comunice cu stațiile de 
supraveghere și control, iar în momentul unei eventuale defecțiuni, trenul “știe” singur 
măsurile de siguranță impuse.
