Evaluarea performanței în administrația publică locală prin implicarea cetățenilor ca beneficiari ai serviciilor publice
Dată
2023Autor
Dediu, Bucur Iulian
Abstract
Administrația publică este reprezentată de acele activități desfășurate de președinte, guvern, autoritățile administrative centrale și cele locale și structurile subordonate acestora, prin care se prestează servicii publice. Administrația publică implică respectarea unor instrucțiuni și prestarea unor activități, în timp ce managementul public implică obținerea unor rezultate în urma activităților desfășurate, precum și implicarea responsabilității personale a managerului pentru obținerea acestora. Astfel, administrația publică este o activitate prin care sunt deserviți cetățenii. Funcționarii publici se ocupă de implementarea procedurilor, transpunerea politicilor publice și de gestionarea activităților curente. Managerii din administrația publică nu urmează doar instrucțiuni, ci se concentrează pe obținerea de rezultate și pe asumarea responsabilității pentru activitățile pe care le coordonează. Calitatea scăzută a serviciilor prestate de administrațiile publice locale a condus la nemulțumiri ale beneficiarilor - cetățeni. La promovarea schimbării în sectorul public au
contribuit și alți factori care au acționat în mod independent, precum: schimbările din teoria
economică, impactul schimbărilor din mediul privat, datorate în mare parte globalizării și
schimbările de natură tehnologică.
Procesul de ameliorare a situației, a început prin dezvoltarea, mai întâi la nivel
teoretic, a unui cadru managerial pentru serviciile publice. Tendința actuală, la nivel
internațional în evoluția modului în care se desfășoară activitățile în administrația publică
este de eliminare a birocrației, concept pe care a stat mult timp la baza organizării sistemului
public. Organizarea administrațiilor publice pe baze științifice și perfecționarea continuă a
activității și a structurilor organizatorice, precum și folosirea eficientă a resurselor disponibile,
poate conduce la realizarea unei activități eficiente, care însemnă, conform definiției
eficienței, maximizarea efectelor/rezultatelor concomitent cu minimizarea
eforturilor/cheltuielilor. În cercetările dedicate administrației publice locale, punerea
accentului pe eficiență a fost văzut ca un mijloc de a asigura o relație între cetățeni și politică,
deoarece activitatea guvernanților este legată de performanța serviciilor publice.