Discurs identitar și dialog intercultural în Opera lui Orhan Pamuk
Dată
2018Autor
Stan, Cristina
Abstract
Cercetarea de față și-a propus să surprindă particularitățile discursului identitar ce
oglindește traseul existențial al unui artist care s-a născut și a trăit la răspântia dintre două
spații culturale. Construcția identității personale și definirea identității culturale sunt, în cazul
scriitorului turc, marcate de oscilarea între modernitate și tradiția otomană, efortul de
secularizare liberală și islamismul politic, cu o dublă raportare: la memoria culturală și
colectivă a spațiului de proveniență, pe de o parte, și la tradiția literară occidentală, pe de
altă parte. Aceste dihotomii se regăsesc atât în cadrul ficțiunii romanești, cât și în scrierile
autobiografice.
Cele trei opere din corpusul selectat vor pune în evidență un proiect identitar care stă
sub semnul asimilării a două culturi. Miza demersului o reprezintă, de asemenea, reliefarea
raportului dintre istoria personală şi istoria „mare”, dintre memoria individuală și cea colectivă
şi memoria fabricată sau impusă de un regim politic obsedat de dorința de occidentalizare,
care-și reneagă trecutul.
Dialogul intercultural nu este un crez artistic „programat”. Pamuk însuși declară în
numeroase interviuri că intenția lui nu este de a-și aroga statutul de „punte” între două culturi.
Dincolo de nivelul tematic al operelor, ceea ce se constituie într-un model de dialog este, în
primul rând, însăși bogata rețea intertextuală ce caracterizează o mare parte din ficțiunea
romanescă, respectiv valorificarea, prin rescriere și reinterpretare, a unor istorii și texte din
diferite culturi. Cu alte cuvinte, dialogul intercultural dirijează construirea discursului, prin
intermediul intertextualității transculturale și al transculturalității literare. În plus, literaturile
considerate minore, precum cea turcă, pot propune un model nou de dialog, al cărui scop nu
include blamarea Celuilalt pentru o istorie a autorității discursive și a dominației culturale, ci o
meditație asupra experiențelor comune celor două spații culturale și, în esență, asupra
condiției umane, prin apelul la imaginația dialogică.