Competitivitatea turismului din Turcia pe piaţa internaţională
Dată
2020-07Autor
Crînganu, Denisa-Nazaria
Abstract
Turismul este una dintre industriile cu cea mai rapidă creștere economică din lume, precum și sursa majoră de câștiguri în valută și locuri de muncă pentru multe țări în curs de dezvoltare, este vital pentru bunăstarea multor țări din cauza veniturilor generate de consumul de bunuri și servicii de către turiști, de impozitele percepute asupra întreprinderilor din industria turismului și de oportunitățile de angajare și de avansare economică prin activitățile din industrie.
Dobândirea avantajelor competitive implică o condiție deosebit de importantă pentru dezvoltarea economică și implicit în industria turismului, așadar orice diferență culturală, socială, instituțională, legală, economică etc. se poate transforma în elemente esențiale pentru obținerea unui avantaj economic față de statele concurente.
Dintre toate modelele de analiză a competitivității turistice cele mai adecvate sunt propuse de Centrul Mondial pentru Competitvitate (IMD) și Foruml Economic Mondial (WEF). Aceste instituții facilitează măsurarea competitivității prin identificarea factorilor cheie ce contribuie la creșterea competitivității turismului dar și instrumente de analiză și evaluare a acestor factori, realizând astfel un clasament al statelor analizate.
Lucrarea cuprinde 4 capitole ce doresc a analiza piața turistică și poziția competitivă a Turciei pe piața turistică internațională.
Am optat pentru această destinație, de a o analiza și promova, în primul rând pentru că face parte dintr-o altă civilizație și cultură, ceea ce poate stârni interes oricărei persoane, indiferent de naționalitate, iar în al doilea rând pentru bogățiile și frumusețile naturale pe care aceasta le are.
Primul capitol numit „Turism-noțiuni introductive” și cel de-al doilea capitol intitulat „Competitivitatea-condiție a succesului pe piața internațională” evidențiază aspecte teoretice privind turismul, definiții, forme și tipuri de turism existente, dar și o evoluție și tendințe ale turismului mondial, dar și conceptul de competitivitate aplicat în sectorul turistic și nu numai.
Capitolul 3 prezintă „Piața Turciei pe piața turismului internațional”, Turcia este o țară cu o istorie bogată și veche însă în același timp este membra a lumii moderne, deține un amestec cultural, o sinteză între est și vest în timp ce din punct de vedere geografic este podul dintre Europa și Asia. Țara este renumită pentru turismul cultural, de litoral, de shopping sau de sănătate fiind în anul 2019 în top 3 destinații alese de europeni ce
2
călătoresc în afara UE. Tot în acest capitol se dezbate problema atentatelor teroriste din Turcia și o problema de actualitate, pandemia Covid-19.
Studiul de caz este alcătuit din capitolul 4 unde se identifică și analizează evoluția competitivă a Turciei pe piața turistică internațională pe baza Indicelui de Competitivitate Turistică propus de Forumul Economic Mondial, se identifică subindicii competitiviății ( cadrul legislativ, politica turistică, infrastructura, resursele naturale și culturale) dar și punctajul obținut de aceștia.
În ultimul capitol sunt prezentate concluziile și propunerile unde sunt evidențiate aspectele teoretice ale lucrării.