Performanță și Munca în Echipă
Dată
2020-07Autor
Roman, Ionelia
Abstract
Aceasta lucrare are ca scop formarea unor echipe performante, care se caracterizeazâ printr-o coeziune ridicatâ, performanţă, încredere, o mai buna capacitate de rezolvare a sarcinilor şi a problemelor, de a-şi asuma riscuri, de a acţiona intr-un mod creativ, de a rezolva conflicte, de a avea o mai buna comunicare între membrii echipei. Indivizii vor deveni intr-un scurt timp o echipă foarte eficientă.
Studierea grupurilor este importantă pentru manageri întrucat elementul cel mai obişnuit al tuturor organizaţiilor este reprezentat de oameni, iar tehnica cea mai obisnuită pentru prestarea muncii prin intermediul acestor oameni este aceea de-ai împărţi în grupuri de lucru. În continuare voi enumera patru motive suplimentare pentru care managerii trebuie să studieze grupurile:
1) grupurile există în toate tipurile de organizaţii.
2) Grupurile apar inevitabil în toate aspectele care ţin de existenţa unei organizaţii.
3) Grupurile pot da nastere atât unor consecinţe dezirabile, cât şi unor consecinţe indezirabile în cadrul organizaţiei.
4) Cunoaşterea grupurilor îi poate ajuta pe manageri să sporească probabilitatea ca grupurile în care lucrează să dea nastere unor consecinţe dezirabile în cadrul organizaţiei.
Importanţa lucrului în echipă a început să fie pusă în evidenţă la începutul anilor ’70-80, când experimentele efectuate au demonstrat eficienţa activitaţii grupurilor de muncă în procesele de imbunătăţire a activităţii în organizaţii. Specialiştii în domeniu au reuşit să arate astfel ca, pentru firmele care încep procesul de îmbunatatire a calităţii, asigurarea managementului resurselor umane şi organizarea echipelor ca unităţi de lucru reprezintă zonele de abordare strategică. Ei au mai constatat de asemenea, că] în majoritatea organizaţiilor cu rezultate medii, aproximativ un sfert din angajaţi fac parte din grupuri de lucru create la nivelul departamentelor. Organizaţiile cu performanţe superioare consideră că acest fapt se datoreaza implicării salariaţilor în sistemul de echipei format la nivel macro, cum sunt, de exemplu, cele de îmbunătăţire a proceselor. Într-un raport tehnic se arată că se
6
intenţionează să se sporească nivelul de participare al angajaţilor în cadrul echipelor de lucru, în urmatorii trei ani. Specialiştii arată însa că importanţa este nu atat numărul sau tipul de echipă folosit într-o organizaţie, cât numarul potrivit de grupe de lucru inzestrat cu aptitudinile necesare pentru soluţionarea problemelor unei companii. Dar, atenţionează că formarea echipelor nu trebuie să se producă niciodată înainte ca managementul să se implice total în procesul de îmbunătăţire. Acesta trebuie să facă dovada concretă a ataşamentului deplin al companiei faţa de politica adoptată.