Motivația pentru munca în echipă în cadrul cabinetului stomatologic
Dată
2020-07Autor
Roșu, Gabriela
Abstract
Lucrul in echipă este mijlocul prin care oamenii obișnuiți obțin rezultate
neobișnuite. Munca în echipa medicului dentist este o componentă care se regăsește în
specificațiile fiecărui post disponibil într-un cabinet dentar, sau în cazul clinicilor
dentare.
Specialistul în angajare analizează această componentă pe parcursul procesului
de selecție, utilizând întrebări specifice care evaluează capacitatea de inter-relaţionare
personală și de înţelegere a nevoilor persoanei cu care interacționează. Prezența
calitaților necesare pentru a putea fi un bun membru de echipă, sau, din contra, lipsa
lor, pot fi factori decisivi în angajarea unei persoane ori în menținerea ei într-un
cabinet/clinică.
Necesitatea muncii în echipă a devenit tot mai evidentă pe masură ce
cabinetele dentare (și clinicile ce prezintă un număr mare de angajați de profil) au
început să țină cont de nevoia de comunicare și contact uman a propriilor angajați,
conștientizând valoarea motivațională superioară a dialogului și susținerii reciproce
într-o echipă.
Avantajele muncii în echipa cabinetului dentar :
Primele, și cele mai evidente, sunt cele legate de climatul afectiv pozitiv care
se presupune a se constitui in echipa. Membrii unei echipe ajung să se
cunoasca foarte bine, conlucrând la depăsirea dificultăților curente.
Lucrul în echipa poate fi extrem de motivant, deoarece fiecare proiect aduce
cu sine experiența contactului cu ceilalți și bucuria de a beneficia de
sprijinul acestora.
Astfel, dacă legăturile între angajați ajung să fie puternice, confortul afectiv
poate suplini și compensa alte lipsuri, inclusiv salarizarea.
Iată de ce, lucrul în echipa este adesea folosit ca mijloc de combatere și
diminuare a rutinei zilnice. Nu salariul se constituie cel mai important factor de
motivare, ci conținutul muncii, natura sarcinilor curente și modul în care această
activitate, prestată 8-10 ore în fiecare zi, corespunde cel mai bine necesităților interne
de creștere și dezvoltare.
În cadrul lucrării voi încerca să analizez motivația în cadrul muncii în echipă
în cabinetul dentar, în varianta simplă, cabinet dentar cu un număr minim de angajați,
apoi în varianta clinicii dentare cu un număr mai mare de angajați și sistem de
management ce nu implică obligatoriu un medic.
În capitolul unu, partea generală, este analizată motivatia muncii în echipă și
factorii care pot fi motivatori pentru o bună organizare a acesteia. Pentru o
eficientizare a muncii în echipă trebuie să susținem obiectivele propuse, să respectăm
regulile impuse pentru o bună desfăsurare a activității și este foarte important să avem
și factorii psihologici în atenție.
Analiza procesului motivațional poate fi făcută prin aprecierea tipurilor de
motivație și impactul pe care îl are asupra personalului.
Capitolul doi este dedicat teoriilor motivaționale, care pot fi grupate în teorii
asupra conținutului motivational (teorii clasice) și teorii asupra procesului
motivational (teorii moderne).
Teoriile orientate asupra conținutului motivational, din care fac parte teoria lui
Maslow, teoria lui McClelland, modelul ERG - existență, relație, creștere al lui
Alderfer, teoria lui Herzberg, caută un răspuns la comportamentul membrilor unei
echipe. Teoriile procesului motivaţional, cum ar fi teoria lui Vroom, teoria lui Adams,
teoria consolidării Skinner, sunt orientate spre modalitatea de a explica apariția
motivației.
În capitolul trei este tratat managementul la nivel de cabinet stomatologic,
tendințele din managementul sănătății dentare si structura organizatorică în cadrul
acestora. Este realizată o evaluare a motivației în cadrul cabinetului de medicina
dentară pentru personalul prestator de servicii medicale, aferente pregătirii fiecăruia.
Structura personalului, pentru a eficientiza munca în cabinet, este legată de
motivație.
Calitatea serviciilor din cabinetul dentar este analizată în funcție de nevoile
populației, de standardele de calitate în practica medicală.
În capitolul patru am analizat structura angajaților din cadrul cabinetului de
medicină dentară. Defalcat pe fiecare angajat, medic, asistentă sau tehnician dentar, a
fost analizat ca pregătire poziție și rolul pe care-l are în buna funcționare a
cabinetului.
Echipa medic-asistentă-tehnician dentar este analizată relațional și modalitățile
de a realiza un bun management al conflictelor care pot afecta sistemul de colaborare.
Sunt analizate și aptitudinile necesare pentru dezvoltarea unui bun sistem relational, în
cabinetul dentar, din partea fiecărui membru. Motivarea este soluția optima pentru
funcționarea cabinetului, calitatea serviciilor și o creștere a productivității muncii.
Este analizată colaborarea cu laboratorul de tehnică dentară, unde avem două
tipuri de lucru, ca angajat sau colaborator, iar pe sistemul de colaborare este realizată
analiza SWOT.
Pentru analiza de caz am optat pentru varianta cabinetelor dentare din Galați și
clinicile DENT ESTET, pentru a afla principiile de motivare a personalului medical.
Capitolul cinci este alocat pentru concluzii și recomandări în motivarea
personalului medical.
Pentru a înțelege implicarea angajaților din cabinetul de medicină dentară și
necesarul de noi informații, pentru a face față situațiilor medicale zilnice, constatăm
că este o muncă ce aduce mereu ceva nou, de la cazurile medicale până la situațiile ce
țin de administrativ, de colaborarea în cadrul grupului. Angajații nu pot simți că se pot
detașa și că pot aplica același tipar în fiecare zi.
La un moment dat chiar, anumite activitați pot fi efectuate cu maximum de
atenţie, ceea ce lasă timp pentru dezbateri pe cazuistică și pentru întărirea convingerii
că întotdeauna mai este ceva de învăţat și deci, că este timpul pentru noi informații.
Pentru o bună desfășurare a activității în echipa stomatologică și un succes pe
plan profesional, este necesară o conlucrare fructuasă între între membrii acesteia,
indiferent de modul de pregătire pe care îl au ca angajați și poziția pe care o au în
cabinet.
Pregătirea profesională trebuie să fie susținută și de înțelegerea în echipa de
lucru, pentru a se ajunge la rezultatele dorite. În situația în care această caracteristică
nu este luată în atenție, rezultatele opținute nu sunt cele pe care s-a făcut planul de
lucru inițial.
Pentru aceasta este esențial,să luăm în considerație capacitatea de lucru a
fiecăruia, adaptarea acestuia la cerințele echipei, asigurarea fiecărui angajat pe poziție,
conform pregătirii, având în calcul și randamentul pe care angajatul l-ar avea, dacă
respectăm grupul de lucru, motivațiile comune ale acestuia și întelegerea acestora.
În cazul în care nu putem acoperii motivațiile și doleanțele celor din grup,
rezultatul nu va fi unul stimulativ pentru echipă și afacere. Soluția este formarea unui
grup omogen și perfect funcțional, pentru scopul propus, găsind un mod de abordare
individual, pentru fiecarea membru al echipei și integrarea constructivă a acestuia în
echipă.
Scopul disertației este de a analiza munca în echipa medicală, soluția pentru o
bună organizare și motivarea personalului medical aferent acesteia. Pentru lucrătorii
din sănătate este dificil să facilitezi existența unei echipe eficiente. Fiecare are propria
experiență profesională, pe care dorește să o exploateze intr-un sistem, ce îi
recunoaște meritele, îl motivează, îi oferă recompensa așteptată, iar colectivul îi oferă
un ambient în care este armonie și înțelegere.
Trebuie găsit întotdeauna un sistem de adaptare, ca personalul medical să fie
receptiv la circumstanțele oferite și scopul de îmbunătățire a funcționării echipei.