Acționarea electrică a cârmei unei nave cu un motor electric de curent continuu
Dată
2020-07-28Autor
RACOVIȚĂ, DUMITRU BOGDAN
Abstract
În anul 1821, Michael Faraday un savant britanic, a explicat modul în care se poate
obține energie mecanică cu ajutorul energiei electrice. Aplicând tensiune la bornele unui
conductor se obține câmp magnetic ce duce la rotația conductorului, datorita cuplului
produs de interacțiunea dintre campul magnetic si curentul electric. Ulterior, omul de
știință William Sturgeon a proiectat în 1832, având ca bază principiul lui M. Faraday,
mașina de curent continuu care însă nu a fost folosită nici într-un scop practic, din cauza
costurilor de producție ridicate. Primul motor electric a fost inventat în 1866 de către
Frank Julian Spargue. Acest motor era capabil sa mențină o turație constantă sub o gama
variată de sarcini.
Cârma datează încă din mileniul al III-lea î.Hr. fiind alcătuită dintr-o vâslă laterală.
Acest tip de cârmă a fost folosit de către egipteni la ambarcațiile folosite pentru a naviga
pe marea Mediterană. Romanii aduc o îmbunătățire a acesteia folosind două vâsle
laterale, cârma dublă fiind astfel mai eficientă în guvernarea ambarcațiilor. Tipul actual a
fost introdus de vikingi în secolul al XIII-lea și a apărut prima dată
în 1242 pe sigiliul portului Elbing.
Lucrarea de față ce va fi prezentată cu amănunte în capitolele ce vor urma, are
scopul de a informa pe baza noțiunilor teoretice asupra acționării cârmei unei nave cu
ajutorul unui motor de curent continuu.
În primul capitol al acestei lucrări voi prezenta rețelele electrice navale. În acest
capitol voi enumera sistemele de distribuție întâlnite pe nave, avantajele și dezavantajele
acestora; voi detalia etapele ce trebuiesc urmate pentru a efectua calculul rețelelor
electrice navale; voi vorbi despre ce reprezintă curenții de scurtcircuit în instalațiile
electroenergetice navale.
În al doilea capitol voi reliefa avantajele utilizării motorului de curent continuu
prezentând elementele constructive, regimurile de funcționare, caracteristicile acestora
și voi enumera diferite tipuri de motoare de curent continuu.
În cel de al treilea capitol voi da detalii despre cârmă și modul în care ea poate fi
acționată cu ajutorul unui motor de curent continuu, exemplificând printr-o schemă de
acționare si explicând modul de funcționare