Rolul și importanța resurselor umane în sectorul serviciilor
Dată
2020-09Autor
Petcu, Cătălina
Abstract
Omul, este cel care stă în centrul tuturor afacerilor. Restul resurselor, cum sunt terenurile, clădirile, mecanismele,utilajele, autovehiculele sau banii sunt doar de importanță secundară. Afacerile nu se pot face fără oameni. Acestea nu au alt scop decât să servească nevoilor oamenilor.
Mecanismele economiei de piață impun practicarea unui management eficient și performant la toate nivelurile, iar aceasta este imposibil de realizat fără resursele umane competente, puternic motivate pentru performanță.
În orice domeniu de activitate social-economică, succesul poate fi asigurat numai prin folosirea rațională și eficientă a resurselor umane. Astfel, este deosebit de important ca toate activitățile din domeniul acesta să se desfășoare într-un mod profesionist, pentru atingerea obiectivelor și in consens cu misiunea firmei.
”Lumea afacerilor se află într-un proces de continuă schimbare”. Această frază a dominat și domină economia ultimilor decenii. Organizațiile își întocmesc anumite planuri strategice, încearcă să prevadă schimbările și se adaptează din mers unui mediu în continuă transformare, unor piețe care își lărgesc granițele sau unor cerințe sporite ale consumatorilor. Mai mult, mai bine, mai repede.
Resursele umane, la rândul lor, trebuie să fie și ele, cele potrivite…la locurile potrivite, cu abilitățile potrivite, la timpul potrivit.
Drept urmare, dacă alte științe sau domenii de știință au dispărut din atenția generală, în momentul de față, cel puțin, managementul resurselor umane este privit ca una dintre pârghiile care pot împinge afacerile spre reușită, rămânând în atenția practicienilor și teoreticienilor.
Astfel, în urma acestor realități, prezenta lucrare, își propune să analizeze tot ce ține de resursele umane și respectiv managementul acestora, astfel, voi încerca să abordez în mod succint, modul cum putem aprecia, mai bine și analiza din punct de vedere al abordării teoretice resursele umane și rolul lor organizații.
Lucrarea va fi structurată în trei capitole, structurate pe subcapitole. Fiecare subcapitol va conține abordări teoretice și practice susținute de tabele, grafice și concluzii.
5
În primul capitol mi-am propus să redau aspectele teoretice privind definițiile și carcateristicile resurselor umane, funcțiile și rolul managementului resurselor umane și nu în ultimul rînd să analizez evaluarea resursei umane.
În al doilea capitol, am analizat tot ce ține de resursele umane în sectorul serviciilor, atrăgând atenția asupra faptului că serviciile au ocupat un rol destul de important în societatea de astăzi. Totodată, am sintetizat în această lucrare și caracteristicile muncii si a modelelor de ocupare a fortei de muncă precum și productivitatea muncii in servicii.
Studiul practic privind analiza evoluției populației ocupate în sctorul serviciilor, a fost tratat în capitolul trei al lucrării. În acest capitol am realizat analizele strcturii populației ocupate în dieferite forme de activitate, precum și în funcție de mai multe criterii: vârstă, sex, medii de rezidență, etc.