Provocări Actuale în Domeniul Prețurilor de Transfer
Dată
2020-09Autor
Popa, Ionela
Abstract
Globalizarea a jucat de-a lungul timpului un rol foarte important în cadrul procesului de dezvoltare a afacerilor. Astfel, în ziua de astăzi, 70% din comerțul mondial se desfășoară în cadrul companiilor transnaționale. Una dintre principalele implicații ale acestei situații o reprezintă fenomenul prețurilor de transfer, care nu reprezintă altceva decât procesul prin care are loc stabilirea prețurilor practicate în cadrul tranzacțiilor desfășurate între diferite divizii ale aceleiași companii sau între o anumită entitate și o subsidiară a acesteia.
În general, fenomenul prețurilor de transfer reprezintă o metodă simplă prin care se poate realiza transferul de bunuri și servicii între companii membre ale aceluiași grup, însă care în același timp creează de multe ori probleme companiilor în cauză, respectiv autorităților fiscale.
Scopul acestei lucrării este acela de a prezenta principalele aspecte teoretice și practice în legătură cu tehnicile și metodele de stabilire a prețurilor de transfer în cadrul societăților transnaționale.
Conținutul lucrării se încadrează în contextul schimbărilor de după perioada de criză care au avut loc la nivel național și internațional și prezintă problematica respectării sau nu de către grupurile multinaționale a principiului valorii de piață în cadrul desfășurării de tranzacții cu entități afiliate.
În acest sens partea de început a lucrării evidențiază diverse aspecte teoretice cu privire la definirea termenilor de prețuri de transfer, principiu al valorii de piață și alte subiecte referitoare la acest domeniu. În acest capitol vor fi abordate principalele probleme cu care se confruntă, în general, autoritățile fiscale cu stabilirea corectitudinii prețurilor de transfer aplicate în cazul tranzacțiilor intra-grup și, totodată, se va face o scurtă prezentare a părerilor exprimate de diverși economiști, de-a lungul timpului, cu privire la acest subiect.
În cea de-a doua parte, a fost realizat un studiu de caz referitor la analiza respectării principiului valorii de piață de către o companie care evoluează în domeniul producției și comercializării de anvelope, Tires România SA, în ceea ce privește prețurile
5
practicate în beneficiul Compagnie Generale des Tires , respectiv finanțarea primită din partea C.G. Tires .
Obiectivul acestei analize a fost acela de a evalua în ce măsură Tires România SA a desfășurat tranzacțiile mai sus menționate în conformitate cu principiul valorii de piață, precum și acela de a respecta cerințele de documentare a prețurilor de transfer existente în România. Prin urmare, ca parte a acestui studiu, a fost efectuată o analiză funcțională în scopul înțelegerii funcțiilor îndeplinite de către părți, a riscurilor la care sunt expuse acestea și a activelor care sunt utilizate în cadrul acestor tranzacții. De asemenea, a fost realizată și o analiză economică pentru a stabili în ce măsură tranzacțiile care fac obiectul acestui dosar respectă principiul valorii de piață.
În finalul lucrării a fost cuprinsă o parte referitoare la concluziile și recomandările cu privire la principalele rezultate obținute în urma studiilor, calculelor și analizelor realizate în scopul pregătirii acestei lucrări.