Responsabilitatea Socială a Societăților de Asigurări
Dată
2021-02Autor
Zisu, Mădălina-Andreea
Abstract
În condițiile dezvoltării actualului mediu economic, schimbarea atitudinilor tradiționale în raport cu rezultatele și activitatea de performanță reprezintă o necesitate pentru organizațiile interne și internaționale care se confruntă cu aceste schimbări. Contextul globalizării, precum și al acerbei concurențe, responsabilitatea socială se bazează pe răspundere juridică, economică, etică sau de altă natură, spre deosebire de așteptările societății în ceea ce privește companiile, de asemenea aceasta ia decizii menite să echilibreze nevoile părților interesate.
Responsabilitatea socială corporativă devine un element din ce în ce mai important pe agendele politice naționale și transnaționale. O gamă din ce în ce mai diversă de companii adoptă strategii de responsabilitate socială ca parte centrală a modelului lor de afaceri. Această abordare beneficiază de o publicitate sporită, ceea ce constituie un important avantaj al companiilor promotoare. Responsabilitatea socială corporativă (CSR) este un tip de strategie a afacerii cu scopul de a fi responsabil social. Nu există un mod „corect” în care companiile să poată practica CSR; multe inițiative CSR corporative se străduiesc să contribuie pozitiv în domeniul social, în economie sau mediu. În mediul social conștient de astăzi, angajații și clienții acordă o primă importanță muncii și cheltuirii banilor lor în cadrul companiilor care acordă prioritate CSR-ului.
În ultimii 20 de ani, responsabilitatea socială corporativă – CSR a fost subiectul central al cercetătorilor din domeniul studiilor de guvernanță corporativă, precum și pentru cei din etică în drept și afaceri. Recent, economiștii au început să acorde mai mulă atenție responsabilității sociale corporative în ziare și, de asemenea, în revistele academice.
Dezvoltarea conceptului CSR de la un model limitat, care avea la baza orientarea spre maximizarea profitului la un model deschis, care privește spre conservarea resurselor, calitatea vieții și satisfacerea intereselor generale ale societății, s-a datorat schimbării viziunii afaceri. Altfel spus, o viziune care include principiile dezvoltării durabile.
Angajamentul social reprezintă un avantaj competitiv semnificativ pentru companii în noua economie, România urmărind și ea această tendință internațională.
Încetul cu încetul, companiile au început să devină responsabile nu numai pentru propriile lor acțiuni, dar au devenit responsabile și pentru practicile aplicate în alte părți din sfera lor de influență.Așa dar,partea a doua a lucrării este reprezentată de un studiu despre practicile
4
responsabile aplicate în mediul de afaceri din România. Provocările și beneficiile cărora companiile trebuie să le facă față s-au aflat în atenția studiului de caz, precum și modul în care acestea sunt legate de principalii factori ai CSR.
A treia parte a lucrării presupune o analiză a punctelor forte, punctelor slabe, a oportunităților și a amenințărilor legate de dezvoltarea în România a CSR și modul în care acestea contribuie la dezvoltarea durabilă.