UNIVERSUL LUI MATEI VIȘNIEC
Résumé
Studiul de faţă a fost elaborat într-o perioadă în care am studiat despre publicistică
şi cronică dramatică, am fost în preajma unor teatre care au încercat să se definească. Am
participat la festivaluri de dramaturgie care au încercat să elaboreze un anume proiect
cultural. Am văzut dramaturgi şi regizori, actori şi critici dramatici care exprimau
voinţa de înnoire a teatrului contemporan. Observarea unor comportamente m-au apropiat
de anumite direcţii, personalităţi, nume ale teatrului de azi. Îmi propun în cele ce urmează
o analiză a două modele dramatice. Alegerea autorilor s-a impus aproape de la sine:
Eugène Ionesco - autor canonic, care a reformat imaginea teatrului universal şi a forţat
mecanismele reprezentării şi Matei Vişniec – autor care defineşte spaţiul dramaturgic al
ultimelor decenii în România şi care s-a impus prin modalitatea de scriere şi tematică şi
în Franţa.