Tehnici de optimizare constructivă și funcțională a echipamentelor electrice de la bord în vederea creșterii eficienței energetice a navelor fluviale și maritime
Résumé
În cadrul lucrării de disertație s-a realizat, într-o primă etapă, o trecere în revistă a 
vechilor concepte utilizate la proiectarea/alegerea echipamentelor pentru navele fluviale și 
maritime, cu scopul declarat de a găsi noi soluții pentru creșterea eficienței energetice a 
acestor nave. Analiza efectuată, într-o etapă ulterioară, a demonstrat că pe navele fluviale 
și maritime moderne se folosesc noi concepte și, implicit, noi tehnici ce au drept țel 
optimizarea constructivă și funcțională a tuturor echipamentelor de pe aceste nave, 
utilizarea de topologii noi pentru structurile ce înglobează aceste echipamente, în vederea 
creșterii eficienței energetice, reducerea, implicit, a impactului asupra mediului ambiant și, 
nu în ultimul rând, creșterea manavrabilității navei și a duratei sale de viață.
Întregul studiu efectuat a demonstrat că optimizarea constructivă și funcțională a 
echipamentelor de pe navele moderne reclamă, în primul rând, schimbarea tipului de 
propulsie a navei, prin trecerea de la vechile motoare de propulsie (motoare diesel) –
caracterizate printr-o rigiditate mare în procesul de manevrabilitate al navei – la motoare 
de propulsie electrice – mult mai flexibile și mai ușor de utilizat în structuri topologie noi
(tip POD și AZIPOD). Suplimentar, aceste schimbări structurale – în ceea ce privește 
propulsia navelor – a atras schimbări conceptuale și în ceea ce privește 
proiectarea/alegerea tuturor claselor de echipamente, cu scopul declarat de realizare – pe 
scară largă – a automatizării la bordul navelor și de creștere, în acest mod a eficienței 
energetice și, implicit, a duratei de viață.
