Analiza competitivității la export a industriei românești
Resumen
Situată în partea vestică a Mării Negre și la nord de Peninsula Balcanică, România este străbătută de Munții Carpați bogați în păduri și minereuri, folosiți și ca bariere în fața invadatorilor, avantaj care a adus protecție strămoșilor daci și ulterior romanilor, care după ocuparea Daciei, au rămas pe aceste pământuri. Acest lucru explică și de ce România este diferită în tradiții și limbă față de vecinii săi slavi. Influența Carpaților în istoria României, fac să fie considerați ”coloana vertebrală” a României, fiind parte din identitatea noastră națională.
Al doilea aspect important în așezarea geografică a României, îl reprezintă Dunărea care străbate granița de sud a țării până la ieșirea la Marea Neagră. Dunărea este un factor important în legăturile dintre România și vecinii săi Bulgaria, Serbia și Turcia. Din secolul XX, România a fost atrasă spre Europa Centrală orientându-se spre piețele din vest, iar facilitățile comerciale oferite de porturile dunărene fiindu-i de mare ajutor în schimburile comerciale internaționale.
Al treilea element care definește geografia României îl reprezintă ieșirea la Marea Neagră. Portul din Constanța reprezintă un punct geoeconomic puternic care leagă piețele din Europa de Asia. În comparație cu țările din fosta Iugoslavie și fosta URSS, România s-a arătat o țară stabilă și sigură, aspecte care au crescut încrederea țărilor partenere.
Fiind punctul de intersectare a unor puteri expansioniste, afectată de evenimentele celor două războaie mondiale la care se adaugă și peste 2 decenii de regim comunist abuziv, deși binecuvântată cu pământuri fertile, zăcăminte bogate, ape și ieșire la mare, România este totuși printre țările mai sărace din Uniunea Europeană.
Bogată în resurse naturale, umane și cu o poziție geografică strategică, România are necesarul de a fi competitivă pe piața internațională. Însă simpla existență a unor resurse naturale, umane și o poziție geografică strategică nu asigură obligatoriu competitivitatea internațională dorită. Este foarte important modul creativ și eficient în care sunt utilizate acestea. Competitivitatea produselor şi a firmelor românești pe pieţele internaționale este rezultatul specializării, structurării și promovării economiei naţionale. O piaţă mai mare favorizează realizarea economiilor, stimulează capacitatea de inovare şi creştere eficienţa datorită creşterii gradului concurențial, reducând puterea de monopol.1