Fenomenul overtourism la nivel mondial și modalități de combatere
Résumé
Conceptul de turism a apărut și s-a dezvoltat ca o necesitate socială obiectivă,
practicat mai mult în scop educațional, economic sau de sănătate. Treptat, însă s-a stabilit
ca fiind unul dintre cele mai importante mijloace de recreere a oamenilor. Apariția unor
condiții prielnice, dezvoltarea căilor de transport, a infrastructurii aeriene, a tehnologiilor
informaționale etc., a impulsionat această industrie în a deveni una esențială pentru
bunăstarea economico-socială a lumii. Încă de la începutul anilor ’80 s-a observat o
creștere excesivă al numărului de turiști în anumite locații turistice și efectele negative pe
care această creștere le implică: prea mulți călători, mult zgomot, multe deșeuri, distrugeri
naturale etc. Această creștere a condus și la distrugerea barierei dintre localnicii și turiști,
producând și alte probleme asociate, invadarea intimității, gentrificare, turistificarea
destinațiilor etc.
După anii 2000 industria turistică a căpătat o nouă dimensiune, s-au dezvoltat
companiile aeriene low-cost, tehnologia digitală, internetul a devenit mult mai accesibil,
activitățile economice s-au mutat online, s-a implementat plata cu cardul și multe alte
comodități care au contribuit la dezvoltarea fără precedent a industriei turistice. Consecința
acestei dezvoltări este reprezentată de aparitia unui nou fenomen, care abia recent a primit
un nume, și anume fenomenul overtourism. Acesta descrie impactul pe care turiștii îl au
asupra anumitor destinații turistice, a populației rezidente și nu în ultimul rând asupra
mediului natural, deteriorând calitatea vieții localnicilor și inclusiv experiența turiștilor.
Prin urmare, motivul acestei lucrări este acela de a atrage atenția la impactul
negativ al dezvoltării turismului și la implicațiile acestuia asupra destinațiilor turistice.
Deoarece turismul a ajuns să provoace din ce în ce mai multe nemulțumiri și prea puține
soluții pentru un echilibru între turiști, rezidenți și mediul natural.
Primul capitol al lucrării prezintă noțiuni introductive cu privire la turism, formele
și specificul acestuia. Dezvoltarea conceptului de turism însumează întreaga activitate a
persoanelor care călătoresc și motivele pentru care aleg să își petreacă timpul liber în alte
locuri decât cel de reședință, fie că o fac în interes afaceri, pentru sănătate sau agrement.
Din acest motiv este important să cunoaștem toate implicații și aplicațiile sale, mai ales că
turismul este o componentă esențială a bunăstării noastre fizice și psihice. Nimic în lume
nu contribuie mai mult la dezvoltarea noastră individuală decât o vacantă într-o locație
potrivită nevoilor noastre. Totodată turismul are un impact considerabil și asupra
economiei, contribuind major la dezvoltarea economiei naționale și internaționale. Iar
5
locurile de muncă oferite de industria turistică sunt răspândite în întreaga economie -
comerţul cu amănuntul, construcţii, producţie şi telecomunicaţii, ş.a. Consider că este
important să cunoaştem evoluția și tendințele turismului actual pentru că foarte multe s-au
schimbat de la apariția sa până în prezent și multe se vor schimba în continuare, de aceea
este necesar să acordăm turismului o mai mare atenție.
Cel de-al doilea capitol numit Fenomenul Overtourism, prezintă apariția și
dezvoltarea unui fenomen devenit global menit să explice de ce turismul a ajuns să fie un
factor perturbator pentru cei care până nu demult se bucurau de amploarea acestuia. Mai
ales din cauza faptului că industria turistică s-a dezvoltat tocmai din cauza contextului
social favorabil, al creșterii nivelului de trai, al progresului tehnologic, al păcii mondiale
etc. fiind o consecință directă a libertății și bunăstării individuale. Cu toate acestea,
overtourismul a devenit una dintre cele mai discutate și disputate probleme, deoarece în
timp ce unele autorități caută soluții de combatere a acestui fenomen, altele nici măcar nu
recunosc că există o problemă. Cert este că overtourismul există și implică nu numai
supraaglomerarea destinațiilor turistice dar și numeroase probleme legate de mediul natural
și bineînțeles, de cel socio-economic. Prezentarea acestor probleme duce la conștientizarea
existenței lor și la stabilirea măsurilor de diminuare al acestora, acesta fiind și scopul
principal al lucrării.
Faptul că un număr foarte mare de turiști se concentrează doar pe câteva destinații
turistice din lume conduce la suprasolicitarea capacității de primire, de transport, de
asigurare a necesităților sanitare etc. din aceste locații. Alte semne includ creșterea
traficului și congestionarea sa, supraaglomerarea semnificativă a destinațiilor turistice sau
a situri patrimoniale și în final la degradarea mediului natural.
Datorită potențialului său economic și al implicațiilor sale sociale pentru multe țări
și în special pentru cele subdezvoltate, sectorul turistic este o sursă de venit extrem de
importantă. Tocmai din acest motiv, autoritățile s-au implicat în acțiuni de atragere a
turiștilor și mai puțin de impactul pe care l-ar putea avea acestea. Astfel că multe țări se
confruntă din păcate cu fenomenul overtourism, anual mii de turiști depășesc însuși totalul
populației țării vizitate, iar disconfortul este resimțit de ambele tabere.
Cel de-al treilea capitol are menirea de a prezenta acele destinații mondiale atinse
de fenomenul overtourism și care necesită intervenția imediată a autorităților decidente.
Deoarece efectele negative ale suprasolicitării turistice riscă să devină irecuperabile, iar
acest lucru ar fi pierdere considerabilă pentru patrimoniul turistic mondial. La momentul
actual, pe lângă destinațiile turistice extrem de faimoase, precum: Palatul de la Versailles,
6
Machu Picchu, muzeul Louvre, Catedrala Notre Dame, Catedrala Sagrada familia,
Disneyland, Las Vegas, Piața Time Square etc. care sunt arhicunoscute și vizitate de
milioane de turiști anual, avem și locații mai puțin cunoscute la care nu ne-am fi așteptat să
fie atinse de fenomenul overtourism. Acest lucru este extrem de îngrijorător, din acest
motiv este necesară idenficarea măsurilor de combatere a acestui fenomen, inclusiv
măsurile de sustenabilitate, pe termen mediu și lung, care trebuiesc luate pentru a diminua
această nouă realitate turistică.
Una dintre aceste măsuri este turismul responsabil și reprezintă cel mai bun
“remediu” contra fenomenului overtourism, deoarece satisface toate nevoile turiștilor
actuali fără a le modifica experiența și fără a dauna destinațiilor turistice. Sustenabilitatea
turismului responsabil-durabil contribuie la protejarea mediului natural, a identității
populației locale, a resurselor patrimoniale etc. fiind totodată și un important generator de
profit. Importanţa și rolul turismului sunt esenţiale pentru turist, pentru starea de bine
socială și individuală, astfel că beneficiul reciproc, dintre turist și ţara vizitată nu poate fi
subestimat, în special atunci când are loc un turism responsabil și sustenabil.