Cercetări privind posibilitatea metodelor hibride de nanostructurare a matricelor polimerice. Efecte mecanice
Résumé
Încă de la începutul său, secolul al XXI-lea a indicat semnele crizei de materii prime și
energie (criză simțită încă din mileniul anterior) suprapusă crizei mediului (încălzirea globală). În
acest context cercetările au evoluat accelerat în căutarea unor soluții inginerești mai fiabile, mai
economice și mai protective în ceea ce privește mediul. Trecerea, treptată, de la propulsia
bazată pe motoarele cu combustie internă spre propulsia bazată pe motoare electrice (dar
țintită către propulsia bazată pe hidrogen) a impus găsirea unor soluții tehnice (materiale
inginerești) cu performanțe speciale. Între acestea, compozitele se detașează în efortul
cercetătorilor și în sumele investite în cercetare, dat fiind faptul că proprietățile lor pot fi
proiectate pe baza utilizării ce urmează a li se da.
Astfel, rezultatele publicate ale cercetărilor în domeniul materialelor compozite acoperă o
arie extrem de largă a aplicațiilor începând cu cele referitoare la confecționarea unor repere mai
ușoare (industria auto, industria aerospațială, industria echipamentelor sportive) și mai
rezistente decât cele realizate din materiale tradiționale, până la radioprotecție, în cazul
teleterapiei cancerului.
Sunt multe surse de informații (scrise sau electronice) care dau ca exemplu de compozit
celebrul (în România) chirpici. Material de construcție obținut din amestecul paielor (sau alte
resturi vegetale) cu pământ ud și gunoi de grajd fermentat provenit de la bovine (care conține
fibre rezistente) alături de alte componente organice care măresc maleabilitatea amestecului
(înainte de uscare) și asigură o mai bună legătură (acum am spune interfază) între amestecul
de substanță umedă și paie. Apoi, un alt exemplu des utilizat, este betonul armat – material
care a generat o revoluție în domeniul construcțiilor permițând construirea zgârie-norilor.
Cercetările, în ceea ce privește betoanele, sunt și ele de mare interes în lumea secolului al XXI-lea dată fiind nevoia de locuire și, mai ales, nevoile de transport și de producție.