Contribuții privind analiza structurii unui doc plutitor la solicitări extreme
Abstract
În șantierele navale pentru a crește capacitățile de producție și reparație, inclusiv
pentru a facilita operațiunea de lansare a corpurilor plutitoare, fără investiții suplimentare în
platforma terestră a șantierului, în prezent se folosesc pe scară largă docurile plutitoare cu
diverse capacități de andocare. În proiectarea curentă a docurilor plutitoare se consideră
operarea standard a docurilor în condiții de apă calmă, corespunzător acvatoriilor protejate,
cu includerea unor coeficienți statistici de majorare a solicitărilor de proiectare pentru alte
condiții de operare, conform normelor societăților de clasificare a docurilor plutitoare [1], [2],
[3]. Exploatarea docurilor plutitoare înregistrează numeroase cazuri în care docurile trebuie
să opereze în condiții speciale de mediu, cazuri particulare de andocare, inclusiv să fie
relocate cu sau fără masă andocată pe rute fluviale sau costiere, când apar solicitări
suplimentare semnificative din valuri. Pentru a crește flexibilitatea și precizia procedurilor de
proiectare în cazurile speciale de exploatare, se impune dezvoltarea unor metode de analiză
directă a capabilităților de operare a docurilor plutitoare la solicitări extreme, pentru
evaluarea criteriilor de rezistență locală - globală și a dinamicii acestora în valuri aleatoare,
ceea ce reprezintă obiectivul fundamental pentru cercetarea din cadrul tezei.