Turismul medical, strategia de nișă aplicabilă în cadrul serviciilor stomatologice
Zusammenfassung
Turismul medical reprezintă organizarea călătoriilor în alte țări, cu scopul
realizării unor tratamente medicale necesare. Persoanele care apelează la servicii
medicale în afara țării au nevoie cel mai adesea de ajutorul unor specialiști prezenți
numai în anumite țări sau caută să trateze unele probleme medicale existente la un
preț mai convenabil decât în țara lor. O altă definiție ar fi ca furnizarea de îngrijiri
medicale private eficiente în colaborare cu industria turismului pentru pacienții care
au nevoie de îngrijiri medicale,intervenții chirurgicale sau alte forme de tratament de
specialitate.
Turismul medical în România nu este ceva nou. El are o vechime de câteva
mii de ani. Fie că ne referim la tratamentele balneare, puternic popularizate de regimul
comunist, sau la călătoria sub nume fals a actriței Claudia Cardinale în Romania în
anii 70, pentru a beneficia de îngrijirea doctorului Ana Aslan, mii de pacienți trec
granițele țării în fiecare an, cu scopul de a-și îngriji sănătatea.
Turismul medical a ajuns în România încă dinainte ca medicii să cunoască
acest termen. Practic, străinii au aflat că în țara noastră se pot furniza servicii de acest
gen la prețuri foarte mici și au venit în număr foarte mare în ultimul timp. Atât de
mici încât biletul de avion dus-întors, cazarea la hotel și tratamentul medical sunt în
unele cazuri sub jumătatea prețului pe care l-ar fi dat în aproape oricare altă țară din
Europa și nu numai. Astfel, medicina românescă privată a ajuns să încaseze peste 100
de milioane de euro anual, în mare parte din lucrări și intervenții dentare și chirurgie
estetică.
Existența unui număr mare de medici specialiști, clinici și cabinete, precum și
recunoașterea internațională a sistemului educațional medical din România au făcut ca
țara noastră să devină o destinație în continuă creștere pe harta mondială a turismului
medical.
Pachetele de turism medical în România beneficiază nu doar de avantajul
competitiv al costurilor reduse pentru procedurile medicale, ci și de produse turistice
adiacente foarte bune și avantajoase.
Conexiunile aeriene cu principalele capitale europene sunt prezente în toate
marile centre medicale ale României, distanțele de la aeroport spre centrele orașelor
sunt scurte, infrastructura hotelieră este bine dezvoltată și cu un raport preț-calitate
superior multor țări occidentale.
Un plus în dezvoltarea turismului medical în România îl prezintă multitudinea
de oportunități de petrecere a timpului liber și atracțiile turistice cunoscute la nivel
mondial.
Turismul dentar, o ramură a turismului medical practicat deja pe scară largă
în întreaga lume, a devenit foarte popular în ultimii ani și in România. Țara noastra
prezintă o serie de avantaje foarte importante în acest sector medical, între care merită
să amintim mai ales pregătirea și profesionalismul medicilor stomatologi români.
Ca să vorbim pe cifrele exacte a ultimilor ani privind acest subiect de
actualitate, 2016 a adus în țara noastră 11.000 de pacienți-turiști, pe când 2017 a adus
50.000.Cifre recente arată peste 250.000 de turiști care au vizitat țara noastră atât
pentru frumusețile ei inestimabile cât și pentru medicina românească dentară de top.
Toți s-au adresat firmelor private, deci nu se poate oferi un total oficial al
sumelor lăsate de străini în cabinetele medicale românești, însă dacă fiecare dintre cei
50.000 a lăsat câte 2.000 de euro, socoteala ne arată că străinii au plătit lejer 100 de
milioane de euro doar în 2017. La acest moment aceste cifre au depășit cu mult
așteptările.
Companiile care se ocupă cu „turism medical all inclusive”, adică transportcazare-
tratament, susțin că 2018, de exemplu, a fost un an mult mai bun ca cel
precedent. Informația se confirmă, dacă socotim și multitudinea de clinici apărute
recent, cu specialități de stomatologie și ortodonție, estetică și intervenții
cardiovasculare minim invazive.
Lucrarea de față tratează în capitolele următoare un studiu asupra mai multor
țări din punct de vedere al turismului medical și cu precădere cel dentar, firmele
implicate în acest proces complex și anume cabinete acreditate sau clinici, agenții de
turism și publicitate.
Un merit deosebit în acest business de succes turistico-medical ar putea avea,
fără doar și poate, sistemul de învățământ superior, recte facultățile de medicină
dentară românești care au scos de la an la an medici bine pregătiți, cotați excelent atât
la noi în țară, cât și peste granițe.
În prima parte a lucrării sunt reliefate aspecte elocvente privind începuturile
turismului medical dentar în România dar și în lume și rolul acestuia în dezvoltarea
societății noastre.Sunt puse în evidență comparații între cifrele de afaceri ale acestei industrii în plină dezvoltare din țări dezvoltate ca Marea Britanie, Franța, Spania,
Italia, Germania.
Nu în ultimul rând, diferența de percepție a pacientului străin care vine în țara
noastră pentru a efectua un tratament dentar și turism în același timp, cu investiție
mult sub prețul pieței oocidentale.
De asemenea, este punctat un studiu privind sistemul de reclamă și publicitate
a firmelor de turism privind turismul dentar. Costurile comparative sunt analizate în
acest capitol și nu în ultimul rând capacitatea de absorbție a clinicilor românești.
În partea a doua a lucrării este reliefat un anumit tip de sistem de sănătate
dentară care, prin colaborări directe cu agenții de turism și publicitate, au reușit, în
câțiva ani, să se dezvolte fructuos mărindu-și cifrele de afaceri de la an la an,
investind masiv în aparatură și materiale de ultimă generație, personal calificat și
publicitatea atât de necesară.
Sunt analizate două mari firme românești care au o componentă ce ține de
turismul dentar, componentă care reprezintă, din punct de vedere financiar, o mare
parte din câștigurile nete ale firmei. Atât Dentestet cât și clinicile Dr. Leahu sunt
firme cu profil stomatologic, înființate relativ recent care, pe lângă activitățile
specifice stomatologice locale practică turismul dentar având departamente
specializate în acest sens iar colaborarea lor cu firme de renume în turism și
publicitate le aduce importante câștiguri.
Concluziile de la sfârșitul acestei lucrări punctează doar realitățile clare ale
stomatologiei actuale românești în care turismul dentar, tratarea în România a
pacienților occidentali și nu numai, aduce profituri uriașe țării noastre, fiind o parte
importantă din PIB.
Nu numai clinicile stomatologice au de câștigat privitor la acest subiect ci și
multe alte activități colaterale, de la transport,cazare masă până la turism și transport.