Interculturalitatea prin turism și gastronomie
Dată
2021Autor
CAPAȚINA, Daniela
Abstract
Turismul reprezintă multitudinea de activități rezultate din deplasarea sau călătoria persoanelor, individual sau în grupuri, în afara locului de reședință în scopul recreării, dorinței de cunoaștere a unor regiuni, culturi noi, sau practicarea unor activități ce țin de domeniul afacerilo, domeniul economic, și nu numai.
În decursul a mai multor ani, turismul a devenit unul dintre cele mai importante sectoare cu un impact puternic asupra dezvoltării economiei unei țări, acesta având si o puternică influență asupra societății datorită caracterului și conținutul său complex cu implicații considerabile atât asupra relațiilor interumane naționale cât și asupra celor internaționale.
Prezenta lucrare de disertație, intitulată “Interculturalitatea prin turism și gastronomie” prezintă o nouă dimensiune a turismului cu un rol important în menținerea și îmbunătățirea relațiilor dintre oameni şi între diverse culturi, acesta fiind un factor de educare, înțelegere si apropriere între diferite naționalități. Astfel, odată cu dezvoltarea acestuia s-au dezvoltat și cererile turistice, așa-zisul “turist contemporan” își dorește, să cunoască, să descopere și nu în ultimul rând, să exploreze noi culturi prin intermediul tradițiilor, dansurilor, muzicii obiceiurilor specifice zonei vizitate.
În prima parte a lucrării am definit și caracterizat principalele forme și concepte de manifestare a fenomenului de interculturalitate, acesta jucând un rol important în dezvoltarea continuă a activității turistice la nivel mondial. Actualmente, punându-se accentul din ce în ce mai mult pe comunicarea dintre culturi, pe cunoașterea și reevaluarea unei experiențe sociale pe baza anumitor diferențe și diversități sociale. Toți suntem diferiți, dar în același timp, egali, asta definește interculuralismul.
În cel de-al doilea capitol, intitulat “interculturalitatea prin turism”, ca prim subcapitol, voi vorbi despre conceptul de turism, prin definirea, clasificarea prinicpalelor tipuri de turism, evoluția acestuia la nivel internațional în ultimii ani, precum și principalii factorii ce pot influenta activitatea turistică. Unul dintre acești factori fiind globalizarea, aducând schimbări majore în industria turismului și nu numai. Piața turistică a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultimii ani, prin deschiderea unor noi agentii turistice, prin descoperirea unor noi locatii turistice mult mai atractive și cu un impact mai mare asupra turistului. Un nou concept apărut în urma globalizării este comunicarea interculturală, prin intermediul căruia se promovează valorile culturale și înlăturarea unor așa zise conflicte interetnice. Astfel, următoarele subiecte abordate în acest capitol
5
sunt, rolul comunicării interculturale în sectorul turistic, influența și impactul diversității culturale asupra turismului si a ospitalității.
Turismul gastronomic este considerat o nouă formă de turism, ce îmbină caracteristici ale turismului cultural şi are ca scop principal satisfacerea şi formarea cunoştinţelor culinare ale turiştilor în ceea ce priveşte bucătăria tradiţională.
Capitolul III prezintă principalele aspecte teoretice care vizează turismul gastronomic, precum și aspecte cu privire la apariția și dezvoltarea turismului gastronomic la nivel mondial, cu prezentarea și analiza gastronomiei americane, europeană, asiatică și cea africană.
Interculturalitatea prin turism și gastronomie este văzut ca un nou concept cu o profundă semnificație socio-umană, punând accent pe comunicare, schimbul de idei, informații, stimulând astfel lărgirea orizontului cultural prin intensificarea și diversificarea legăturilor între diferite națiuni. Ca rezultat, acest nou concept va contribui din ce in ce mai mult la sensibilizarea fiintei umane în urma vizitelor și experiențelor trăite pe tot parcursul călătoriilor, va crea mai multe conexiuni între persoane de diferite națiuni și va reduce conflictele interetnice.