Studiu privind înființarea unei pensiuni agroturistice
Dată
2021Autor
Stratulat, Netuța
Abstract
Înființarea unei pensiuni agroturistice, este un proiect inovator și promițător și este ceia ce se potrivește perfect pentru promovarea și dezvoltarea turismul din regiunea noastră. În ultimele decenii politica dezvoltării regionale a Uniunii Europene coroborată cu politicile naționale ale statelor membre au încurajat orientarea turismului către zonele rurale luând în calcul efectele și implicațiile sociale pozitive ale acestuia. Anul 2020 a fost declarat de Organizația Mondială a Turismului ca ”Anul Turismului Rural și al Dezvoltării Rurale”. Întrucât, turismul rural contribuie la promovarea unei structuri regionale echilibrate și are un impact pozitiv asupra dezvoltării regionale, contribuind la conservarea biodiversității, a bunăstării sociale și a securității economice a comunităților locale.
Agroturismul, turismul rural, în ansamblu sunt forme de turism cu care România intră în competiție la nivel internațional și se poziționează foarte bine alături de orice țară cu agroturism și turism rural bine dezvoltat.
Oferta românească în domeniu se diferențiază prin: cadrul natural virgin, diverse forme de relief cu pondere mare, nemodificate, naturale; elemente ale civilizației rurale bine conservate practicabile și în zilele noastre; tradițiile etnofolclorice de mare valoare vizibil ilustrate încă în arhitectura populară, meșteșuguri, sărbători folclorice, costumul popular, obiceiurile specifice, etc.; ospitalitatea românească, patrimoniul gastronomic, bucurii la marilor sărbători religioase; alimente ecologice, proaspete la prețuri foarte mici, cura de fructe de pădure și terapii cu plante, practicarea de terapii ocupaționale și inițierea în medicina naturistă populară specific, românească; integrarea pozitivă în atmosfera proprie a comunităților rurale și trăirea tainică alături de acestea; dar și facilitate în a înțelege și a vorbi limbi străine etc.
Agroturismul prin rolul sau unic, de a oferi oportunități în afara marilor orașe contribuie la o mai bună înțelegere, apreciere și bucurie de a descoperi și ocroti natura și cultura locală tradițională, de conservare a naturii și a dezvoltării durabile, oferind turiștilor informații complete și responsabile care au ca scop creșterea respectului pentru mediul natural și cultural din zonelor vizitate și de asemenea creșterea gradului de satisfacere a clienților.
Agroturismul oferă fermierilor posibilitatea de a-și diversifica activitatea și de a genera venituri, contribuind la suplimentarea veniturilor lor agricole scăzute. Acest lucru ajută la menținerea viabilității fermelor și a comunităților rurale. Activitățile de agroturism susțin și promovează resursele agricole, tradițiile cât și cultura. Prin urmare, agroturismul
4
rezultă a fi un exemplu de succes al turismului durabil care a căpătat importanță de-a lungul anilor. Agroturismul ajută și menține „spațiul deschis” sau peisajul rural, păstrează familiile fermierilor pe pământul lor și oferă locuri de munca localnicilor. De asemenea: oferă o piață a cazărilor, în creștere, construiește spații noi moderne, confortabile, sau refolosește clădirile existente, cazare rustică, cu liniște și contact personal, activități simple și conexiune cu rădăcinile satului.
Numărul pensiunilor agroturistice a crescut în ultimii ani, cadrul natural deosebit, tradițiile și patrimoniul cultural bogat, gastronomia, clima blândă favorizează turismul rural. Sub toate formele ei, cu acest produs turistic, România poate și trebuie să iasă pe piața internațională a turismului. Agroturismul ar putea constitui o soluție de redresare economică dar și de conservare a patrimoniului cultural și natural. Preferințele turiștilor se îndreaptă către structurile de cazare de mici dimensiuni ce oferă natură din plin, hrană sănătoasă, siguranță, izolare ( pentru familii sau grupuri de prieteni sunt în creștere ) cerințe îndeplinite de pensiunile agroturistice. In acest context pandemic, turismul rural a reprezentat una dintre cele mai solicitate forme la intern, pentru care, turiștii se grăbesc să facă rezervări din timp. Descoperind, promovăm destinații de o frumusețe unică, pe care, poate, le-am ignorat până acum. De fapt conștientizăm importanța agroturismului, a valorii sale sociale, culturale, economice, ca factor de dezvoltare: angajează oameni, pune în evidență tradiții, meșteșuguri populare, obiceiuri gastronomice și modele de trai specifice.
Ferma este un simbol puternic pentru mediul urban prin casa fermierului, a țăranului, a celui care cunoaște secretele naturii, a pământului, este locul în care se cresc animale domestice, cu care orășeanul a pierdut contactul, este locul în care se pot mânca fructe, legume proaspete, unde sau succedat generații cu un mod de viață aparte. Cu cât resursele naturale sunt, nealterate, cu proprietăți cât mai apropiate de cele primare, cu atât interesul turistic este mai mare, iar activitățile generate sunt mai valoroase și atractive, răspunzând unor variate motivații turistice. Relația turism rural-mediul înconjurător și climă, are o semnificație deosebită, dezvoltarea și ocrotirea mediului înconjurător este o condiție esențială pentru agroturism.
Alinierea la legislația europeană face să crească calitatea tuturor pachetelor de servicii turistice, factorul uman fiind hotărâtor în asigurarea calității serviciilor. Dezvoltarea pensiunilor agroturistice, conform standardelor europene, oferta de produse și servicii de calitate, concepute cu ingeniozitate reușesc să atragă turiștii în diverse programe și să-i fidelizeze. Amenajare turistică rurală, durabilă ține seama de mai mulți factori: - resursele turistice naturale și antropice, gradul de valorificare al acestora; - resursele materiale,
5
umane, financiare; - obiectivele economice și politice pe termen scurt, mediu și lung; - realizările turistice privind structurile de primire, circulația turistică, rezultatele economice și sociale.
Agroturismul vine cu: frumusețile naturale, etnografia, noutatea, farmecul și evenimentele specifice vieții de la țară; cazarea și masă tradițională, care, dacă, nu sunt la standardele hoteliere oferă multă ospitalitate și calitate; iar pentru asigurarea unui flux continuu de turiști căile de acces spre mediul rural sunt vitale .
Singura modalitate pentru a face față competiției este îmbunătățirea continuă a ofertei turistice și asigurarea calității serviciilor, agroturismul, poate deveni unul din factorii cheie în procesul de relansare a economiei României care, dispune de un mare potențial turistic. In acest sens și în contest european, viziunea și obiectivele strategice, trebuie să aibă la bază trei direcții: educația/training, promovarea ofertei și dezvoltarea agriculturii /sectorului viticol/ meșteșugurilor. Este momentul la care se înregistrează o cerere din ce în ce mai mare a turiștilor străini pentru acest gen de turism dar și a multor turiști români .
O prezentare succintă a noțiunilor teoretice privind abordarea proiectului, este prezentată în capitolul 1. Fiecare etapă de înființare a proiectului de investiție necesită a fi gândită cu atenție plecând de la necesitatea unui plan de afacere. Se face analiza structurii costurilor, estimarea veniturilor, stabilirea unor prețuri/ tarife, încât firma să fie profitabilă iar pe baza unor indicatori de selecție se stabilesc variante optime de activitate a firmei. Perfect cu identitatea regiunii noastre se potrivește turismul slow care crește în popularitate, corespunde dorințelor populației din mediul urban și este, soluția ideală pentru o dezvoltare durabilă.
Capitolul 2 face o analiza a pieței privind pensiunile agroturistice și necesitatea unui proiect creativ, cu impact pozitiv asupra dezvoltării durabile a regiunii noastre, a bunăstării sociale. Identificarea riscurilor privind demararea proiectului, metodele de combatere, apoi constrângerile administrative care limitează inițiativele și îngrădesc concurența dar afectează și consumatorii, dar și poziția firmei în mediul de afacere dau o viziune de ansamblu asupra investiției și consolidează luarea deciziei. Se stabilește organizarea și managementului apoi structura turistică proiectată cât și valoarea estimată a investiției. Capitolul 3 prezintă ca studiu de caz, înființarea unei pensiuni agroturistice în județul Galați, respectiv, amplasamentul, produsele /serviciile turistice oferite de pensiune, bugetul estimat necesar investiției. Analiza economică a proiectului s-a efectuat pentru diverse variante simulate de funcționare (sezon și extrasezon) și indică valoarea indicatorilor de selecție, în vederea determinării variantelor optime de activitate a pensiunii.