Impactul turismului în capitalele culturale asupra comunităţii locale
Dată
2021Autor
Ana-Maria, TĂNASĂ
Abstract
Acțiunea de Capitală Culturală Europeană (EcoC) protejează și promovează diversitatea culturilor din Europa, subliniază trăsăturile comune pe care le împărtășesc și promovează contribuția culturii pe termen lung dezvoltarea orașelor. În realizarea acestor obiective, se intenționează ca acțiunea EcoC sa poată ajuta orașele gazdă să îmbunătățească gama, diversitatea și dimensiunea europeană a acestora, oferta culturală, lărgirea participării la cultură în rândul locuitorilor și consolidarea capacităţii sectorului cultural. ECoC își propune, de asemenea, creșterea profilului internațional al orașelor gazdă și ajută la promovarea și celebrarea diferitelor culturi europene. Prin urmare, titlu de capitală culturală europeană își propune să facă mai mult decât „un an de cultură” și beneficiile găzduirii unui ECoC ajung mai departe decât cele asociate direct cu sectorul cultural.
Turismul are ”capabilitatea de a asigura o creştere economică importantă la nivelul regiunilor slab industrializate, dar cu importante resure turistice naturale.”1 Turismul reprezintă o parte integrantă a economiei mondiale, fiind considerat de specialişti ca cea mai complexă industrie din lume.
Programul Capitală Culturală Europeană este destinat să valorizeze capitalul cultural urban ca modalitate de atragere a investiţiilor şi de stimulare a creşterii calităţii vieţii şi reprezintă o alternativă de dezvoltare urbană relativ nouă. În lucrarea de faţă am analizat impactul turismului in capitalele culturale europene din 2019.
În primul capitol am prezentat definitiţiile turismului, formele şi tipurile de turism şi de asemenea tendinţele turismului la nivel mondial şi impactul devastator al pandemiei COVID-19 asupra sectorului global al turismului.
În capitolul doi am încercat să fac o delimitare clară între termenul de turism şi cel de cultură. Cultura este din ce în ce mai mult un element important al produsului turistic, care creează și el caracter distinctiv pe o piață globală aglomerată.
În cel de-al treilea capitol am prezentat în detaliu strategiile celor două capitale culturale europene ale anului 2019, obiectivele lor şi motto-ul în jurul căruia şi-au desfaşurat întreaga activitate.
În final, în capitolul patru am formulat principalele concluziile a celor prezentate în lucrarea de faţă.
1 Cîrstea Ș, Economic and Social Importance of Tourism, Management InterculturalVolumul XVII, Nr. 2 (34), 2015, pag 428