Municipalitatea ca Firmă de Marketing
Dată
2020-07Autor
Radu, Constina Alina
Abstract
Ultimul deceniu a intensificat competiția investițiilor între diferite locuri și regiuni. Locuri noi, mai puțin cunoscute în trecut, devin atracții pentru potențialii investitori, motiv pentru care este necesară o abordare cât mai activă și atractivă în ceea ce privește promovarea locală sau regională. De asemenea promotorii și managerii urbani trebuie să devină capabili să atragă o paletă cât mai largă de investiții, de la cele în cercetare și dezvoltarea până la cele privind startup-urile și antreprenoriatul. Un flux continuu de capital inteligent, tehnologie, spirit inovativ și talent sunt necesare pentru a susține capabilitatea competițională locală, pentru a urmări perspectivele de creștere și internaționalizare ale spațiilor urbane, privite ca ecosisteme ale economiei globale.
În acest context, iau naștere noi concepte și noi stiluri de management care să răspundă acestor nevoi din ce în ce mai diversificate. Această nouă paradigmă privind promovarea investițiilor locale în orașe și regiuni a primit denumirea în literatura de specialitate de „[trad.]management al atracției afacerilor”2 3 și aduce o nouă abordare asupra managementului strategic, al proceselor și activităților care țintesc spre a dezvolta potențialul investițional al unei locații. Se bazează așadar pe competențele locale, unice, pe resursele și rețelele unei locații.
Scopul acestei lucrări va fi să abordeze aceste strategii care înglobează unelte și activități specifice pentru a determina posibilitatea ca o municipalitate să se transforme în ceea ce vom numi „[trad.] firmă de marketing”4, îndeosebi dată fiind nevoia de atragere a capitalului investițional care permite o dezvoltare economică armonioasă și durabilă.