Controlul activitǎţii comerciale prin intermediul costurilor în cadrul companiei DEDEMAN
Dată
2020-09Autor
Radu, Florentina
Abstract
Privitǎ ca entitate gestionarǎ, o întreprindere folosește resursele economice controlate pentru a
produce bunuri și servicii capabile sǎ satisfacǎ dorinţele și nevoile clienţior. Totodatǎ, clienţii
sunt pregǎtiţi sǎ plǎteascǎ pentru bunurile și serviciile primite și deci sǎ contribuie la fluxul de
numerar al întreprinderii, numerarul însuși aducȃnd beneficii prin rulajul sǎu și prin antrenarea
celorlalte resurse.
Pentru a concura pe piaţǎ și a realiza profit, întreprinderea concepe o strategie, prin
intermediul planificǎrii activitǎţilor de afaceri. Aceastǎ strategie poate fi aplicată pe o perioadă
scurtă, medie sau lungă de timp.Pentru conceperea unei strategii, precum și a sistemului
informaţional corespunzǎor, trebuie pornit de la cele douǎ laturi ale întreprinderii:
a) latura externǎ care descrie în principal raporturile cu mediul extern, respectiv cu
ceilalţi agenţi economici;
b) latura internǎ care se referǎ la impactul intern al acestor raporturi, precum și la
evenimentele ce survin în interiorul întreprinderii. Aceste douǎ laturi caracterizeazǎ
aceeași realitate economică, aceea a activitǎţii întreprinderii, descrisǎ sub douǎ aspecte
total diferite.
Latura externǎ trateazǎ tranzacţiile realizate de întreprindere, consideratǎ ca un tot, cu ceilalţi
agenţi economici (clienţi, furnizori, investitori, stat). Aceste relaţii cu terţii, ordonate logic
dupǎ natura lor, prezintǎ un caracter obiectiv propice unei normalizǎri (standardizǎri).
Latura internǎ sau analiticǎ dimpotrivǎ, are ca obiectiv analiza rentabilitǎţii activitǎţii
întreprinderii, atȃt la nivel de ansamblu, cȃt și la nivelul diverselor elemente care o compun.
Aceastǎ analizǎ face apel la conceptele interne al cǎror conţinut este stabilit în funcţie de
propriile convenţii ale fiecǎrei întreprinderi (de exemplu costul produselor vȃndute) și care se
gǎsesc, deci, în afara oricǎrei normalizǎri (standardizǎri).
Utilizarea informaţiilor de tip cost în luarea deciziilor, aplicarea unor metode de calculaţie a
costurilor moderne și eficiente poate conduce la regȃndirea sistemului informaţional și
decizional al firmei și poate fi soluţia supravieţuirii impactului crizei.
4
Lucrarea este structurată în 3 capitole.
Capitolul 1 intitulat „Noţiuni teoretice generale privind costurile” prezintă noţiunile
teoretice cu privire la importanţa activitǎţii de comerţ, tipurile de comercializare a mǎrfurilor,
modalitǎţile de inventariere și evaluare a mǎfurilor, veniturile specifice activitǎţii comerciale,
costurile specifice activitǎţii de comerţ și rezultatul activitǎţii de comerţ.
Capitolul 2 intitulat „Prezentarea companiei DEDEMAN”, cuprinde un scurt istoric al
companiei, obiectul de activitate şi structura organizatorică. De asemenea, sunt puse în lumină
şi relaţiile interne şi externe, dar și mediul de marketing al companiei.
Capitolul 3 intitulat „Studiu de caz aplicat pe exemplul companiei DEDEMAN”,
evidenţiază metodele de calculaţie utilizate în cadrul companiei.
Scopul acestei lucrǎri îl constituie perfecţionarea metodologiei de calculaţie a costurilor prin
implementarea metodelor de calculaţie prezentate în studiul de caz din cadrul companiei
DEDEMAN.