Turismul de afaceri în mediul urban
Dată
2021Autor
Popovici, Diana Cătălina
Abstract
Lucrarea aceasta își propune să demonstreze importanța unui anumit tip de turism
practicat în mediul urban, mai cu seamă, este vorba despre turismul de afaceri. Alegerea
temei a fost făcută prin prisma faptului că turismul de afaceri este un segment pretențios, și
totodată fascinant datorită scopului pentru care se practică, și anume bunăstarea unei afaceri.
În capitolele ce urmează, se încearcă o contopire a noțiunilor teoretice, formate din definiții,
și noțiuni practice exprimate prin statistici și tabele din munca de cercetare personală.
Conținutul lucrării pune în evidență atât evoluția turismul urban din România, cât și
contribuția turismului de afaceri în cele mai dezvoltate orașe ale țării, încercând să atragă
atenția asupra potențialului turistic uriaș al acestora și lipsa investițiilor potrivite, dar și a
infrastructurii din acest domeniu. Toate acestea conduc la un turism de afaceri deficitar.
În acest sens, primul capitol aduce noțiuni teoretice despre urban legat de potențialul
turistic, clasificări pe mai multe criterii și caracteristici de bază ale destinațiilor urbane. Apoi,
cu ajutorul statisticilor am întocmit o evoluție a orașelor cu importanță turistică și industrială
alcătuită din capacitatea de cazare, numărul de înnoptări, numărul de sosiri, dar și o
comparație succintă a fluxului de turiști din mediul urban cu fluxul de turiști din mediul
rural.
Al doilea capitol are ca scop prezentarea ofertei turistice pentru turismul de afaceri
din zonele urbane românești, formată din principalii furnizori de cazare, de alimentație și de
agrement. La acest capitol s-au utilizat date oferite de Institutul Național de Statistică, care
cuprinde infrastructura hotelieră majoritară în cele 5 orașe importante din punct de vedere
turistic, numărul restaurantelor dar și o prezentare a furnizorilor de agrement. Toate aceste
elemente definesc cât de pregătit este un oraș pentru a dezvolta turismul de afaceri.
Al treilea capitol prezintă cererea turismului de afaceri din zonele urbane românești,
cuprinzând principalele tipuri de clienți și servicii. Fiecare categorie de clienți are
particularitățile proprii pentru care se identifică cu vacanțele în mediul urban, serviciile
cerute de aceștia diferă în mare parte de accesibilitatea și diversitatea acestora. Aceste două
componente, clienții și serviciile, alcătuiesc cererea oricărui segment de turism.
Al patrulea capitol este cel mai reprezentativ pentru titlul lucrării de disertație, fiind
un studiu de caz despre turismul de afaceri în municipiul Cluj-Napoca. Acest capitol își
propune să analizeze zona urbană din Cluj din punct de vedere turistic și să scoată în evidență
latura turismului de afaceri practicat în zonă. Cu ajutorul unei baze de date proprii, lucrarea
studiază elemente precum capacitatea de cazare, ponderea fiecărui tip de cameră, capacitatea
sălilor de mese, sălilor de conferințe, a parcărilor, dar și promovarea online prin site-uri web
și rețele de socializare care fac punte între fiecare unitate de cazare și clienți.