Evoluția psihologiei investitorului
Dată
2021Autor
Popa, Cătălin Marius
Abstract
La începutul secolului 21, cu siguranță una dintre cele mai dificile și complexe
‘’meserii’’ este cea de investitor. Riscurile la care se expun aceștia și posibilitatea alegerii
unor decizii care să nu corespundă așteptărilor avute, ar determina un tânăr să se gândească de
două ori înainte de a se arunca cu capul înainte în această lume imprevizibilă.
La baza oricărei investiții de succes se află o psihologie particulară bine conturată,
comportamentul, mentalitatea, caracterul, trăsăturile emoționale și caracteristicile cognitive
fiind părți integrante ale acestei psihologii, pe baza căreia orice investitor își va sprijini
deciziile și își va optimiza alegerile făcute.
Am ales această temă pornind de la aspirația profesională pe care o am de ceva timp:
să fiu investitor și să pot câștiga bani din această profesie pe termen lung.
De ce Psihologia investitorului? Pentru că aceasta joacă un rol important în procesul
de investire, și pentru că prin intermediul ei pot fi diferențiate mai multe tipare distincte de
investitori participanți pe piața de capital. Scopul acestei lucrări fiind să afle dacă, și cât de
mult, factorii de natură psihologică pot influența capacitățile native sau dobândite ale unei
persoane aflate în căutarea rentabilitații companiei pe care o conduce. De asemenea, această
lucrare aduce în atenție o caracteristică specifică domeniului finanțelor comportamentaledomeniu
apărut relativ recent, care studiază procesele mentale și dimensiunea rațională a
oricărei decizii financiare.
Pe parcursul lucrării am abordat psihologia investitorului din mai multe perspective:
În primul capitol am analizat o evoluție a acestui concept, punând accent pe un
interval de timp de 21 de ani, respectiv începutul mileniului 3 până în prezent. Am definit la
început o listă de termeni specifici utilizați în lucrare, apoi am vorbit despre finanțele
comportamentale ca obiect de studiu al temei alese, continuând cu prezentarea evoluției
împărțită pe două etape: perioada 2000-2019, respectiv 2020- prezent. În cadrul primei etape
am evidențiat principalele elemente definitorii ale psihologiei investitorului de-a lungul
acestui interval de timp, cu exemple ilustrative fiecărui element în parte și studii de caz cu
modele de investitori care au avut succes în perioada analizată. În cadrul celei de a doua etape
am mers pe aceeași formulă; elementele definitorii cu exemple reprezentative și studii de caz
cu modele de investitori ce au reușit să fie rentabili, prezentând în plus și principalele măsuri
care au fost luate de către investitori în timpul pandemiei de Covid19, deoarece această
4
perioadă a fost și este în continuare marcată de această criză sanitară care pune în mare
dificultate economia mondială. Pentru a extrage trăsăturile psihologice atribuite investitorului,
am folosit o analiză SWOT pe plan internațional, care a făcut cunoscute principalele puncte
forte pe care le-au avut aceștia în cadrul companiilor unde sunt acționari, punctele slabe,
oportunitățile care s-au ivit și amenințările cu care s-au confruntat pe parcursul acestei grele
încercări la scară planetară.
În capitolul II intitulat: Tipare comportamentale și temeri în psihologia investitorului,
am trecut în revistă tipologiile de investitori existente la momentul actual și modul în care se
iau deciziile la nivelul fiecăreia, oferind și o statistică concludentă cu date recente pentru
România, atât pentru numărul total de investitori de pe piață, cât și cu încadrarea acestora întruna
din categoriile prezentate teoretic, statistică preluată de pe site-ul Institutului Național de
Statistică și interpretată în funcție de valorile obținute. De asemenea, am tratat și temerile
esențiale cu care se confruntă un investitor atunci când are inițiativa luării unei decizii. Pentru
a se vedea o imagine de ansamblu a acestor frici pentru țara noastră, am apelat la interpretarea
unui chestionar realizat prin intermediul platformele online destinate IMM-urilor în perioada
10 martie-10 septembrie 2020, perioada de incertitudine economică determinată de pandemia
de Covid 19.
În capitolul III m-am axat foarte mult pe cercetare practică, realizând un studiu
comparativ în ce privește psihologia investitorului român raportată la psihologia investitorului
american. Pentru realizarea acestui studiu am folosit patru metode: Interviuri apărute în presă
sau publicate în diverse articole de specialitate cu ambele psihologii ale investitorului
reprezentate de doi investitori de renume, mărturii ale unor experți în finanțe
comportamentale, despre cum văd aceștia psihologia investitorului pentru țara lor, teste pentru
identificarea psihologiei personalității și profilul de risc aplicate investitorilor din cele două
țări, cu generarea unor rapoarte și un exemplu practic de investiție corespondent fiecărei țări
în parte. După prezentarea acestor metode și explicarea lor, am efectuat o interpretare
minuțioasă prin intermediul căreia am identificat principalele asemănări și deosebiri dintre
psihologiile celor doi investitori, plusând cu tragerea unei concluzii personale, făcând referire
la care dintre cele două țări furnizează etalonul psihologic ideal de urmat.
Utilitatea acestei lucrări rezidă în faptul că prezintă în mod obiectiv psihologia
investitorului și mai mult de atât, vine la sfârșit cu o recomandare prețioasă pentru orice tânăr
aflat la început de carieră în acest domeniu.