Proiectarea unei strategii digitale ( studiu de caz www.zago.ro)
Dată
2021Autor
Goria, Mihai Gabriel
Abstract
Motivul alegerii temei coincide cu motivul principal pentru care am urmat acest program de masterat. La începutul anului 2016 am luat decizia construirii unei platforme online (www.zago.ro) prin intermediul căreia producătorii agricoli, indiferent de nivelul de dezvoltare atins sau de ramura agriculturii în care activează, să se promoveze în mediul online. Cu mult efort am reușit să construiesc o platforma complexă cu multe funcționalități și opțiuni de prezentare pentru promovarea acestora în mediul online. Așteptările privind succesul acestei platforme au fost ridicate în primul rând datorită identificării unui număr mare de potențiali utilizatori cât și nevoii acestora pentru o soluție în vederea creșterii numărului de clienți. Decizia de implicare în acest proiect a fost luată mai mult emoțional decât strategic. A fost identificată o nevoie de rezolvat în urmă analizei pieței produselor agroalimentare, ponderea celor venite din import, articolele din media și social media în care se prezintă situația producătorilor agricoli, depopularea satelor românești din cauza lipsei locurilor de muncă și a rentabilității agriculturii ori prin faptul că mulți producători agricoli rămân cu produsele nevândute și în multe cazuri sunt nevoiți să le arunce. Am considerat că pot aduce în sprijinul producătorilor acea “unealtă” lipsa din dotarea lor. Deși “unealtă” a fost finalizată și pusă la dispoziție, după 3 ani de la lansare, ea a rămas nefolosită, negăsind o cale prin care să o fac rentabilă. Încă de la început, că o provocare, nu am dorit să investesc sume importante în promovare ci dimpotrivă să reușesc o dezvoltare naturală și eficientă, cu investiții inițiale minime, urmând că această să crească treptat pe măsură creșterii veniturilor asemănător formării unui bulgare de zăpadă. Mai mult instinctual și fără o pregătire solidă în domeniul marketingului am efectuat mai multe campanii de promovare digitală prin SMS, telefon, SEO, SEM, campanii plătite prin social media și Google. Rezultatele obținute au fost foarte slabe astfel încât singurele optiuni rămase au fost: a. renunțarea la proiect și închiderea platformei; b angajarea de profesioniști pentru rentabilizare însă la costuri foarte mari și fără o garanție a succesului; c. dobândirea unor cunoștințe și aptitudini suplimentare și aplicarea lor în practică într-un mod organizat pentru obținerea unor rezultate mai bune.
5
Am considerat că ultima soluție este cea mai potrivită astfel că am urmat acest program de masterat pentru obținerea cunoștințelor necesare și am ales această tema pentru punerea lor în practică în mod organizat prin proiectarea unei strategii digitale pentru promovarea platformei Zago. Scopul final, dorit pentru a fi atins prin realizarea acestei lucrări este acela de a definitiva o strategie, de a contura o direcție către care trebuie să se îndrepte eforturile de promovare astfel încât prin investiții minime să genereze venituri care ulterior să fie investite într-o promovare mai amplă pentru generarea de venituri mai mari. Pentru atingerea scopului propus, am definit următoarele obiective: - analiză platformei din punctul de vedere al plusurilor și minusurilor în cadrul analizei SWOT - analiză mediului concurențial; - cercetarea practică prin trecerea în revista a tuturor acțiunilor de promovare desfășurate până în prezent; - definirea schimbărilor și acțiunilor viitoare, strategia digitală și planificarea ei Activitatea de cercetare a fost efectuată pe baza culegerii de informații din literatură de specialitate și de la autoritățile publice în domeniu, analiză competitorilor, sondaje și chestionare efectuate în rândul potențialilor clienți precum și prin analiza actiunilor de promovare precedente. Lucrarea este structurată pe 3 capitole. Primul capitol cuprinde definirea marketingului digital, evoluția și canalele prin care acesta se manifestă în prezent. Pentru a face legătură cu platforma Zago și scopul acesteia am prezentat aspectele nișei reprezentate de marketingul produselor agricole și formele în care acesta se manifestă în România. Capitolul 2 este dedicat prezentării platformei Zago, a functionalitatilor ei și modul în care ea ar putea să ajute producătorii agricoli în activitatea de promovare. În capitolul 3 am desfășurat cercetarea practică prin analiza acțiunile precedente, greșelile făcute ce au influențat obținerea de rezultate nesatisfăcătoare, soluțiile pentru viitor și definirea unei strategii digitale de implementat pentru perioada următoare. O greșeală importantă făcută în acest proiect a fost neefectuarea de teste privind modul în care va fi primită platforma de către potențialii utilizatori. Astfel aș fi descoperit că deși foarte mulți, majoritatea dintre aceștia au acces la internet și conturi pe platformele de social media, abilitățile de utilizare a internetului, expedierea de emailuri, primirea de emailuri, plățile online și alte aplicații informatice uzuale sunt o necunoscută astfel făcând
6
foarte dificilă utilizarea platformei de către ei inclusiv activitatea de monetizare. Astfel că de la așteptări foarte mari proporțional cu numărul de potențiali utilizatori, acestea vor fi diminuate considerabil proporțional cu numărul celor care ar avea abilități să o utilizeze și și care ar putea fi convinși că promovarea online poate depăși nivelul unui simplu anunț la mică publicitate. În strategia formulată se va încerca promovarea platformei ca un produs de nișă destinat nu unei mase mari de utilizatori reprezentată de către toți producătorii agricoli ci unui număr mai restrâns reprezentat de către producătorii agricoli cu abilități în utilizarea internetului și a aplicațiilor informatice.